ΛΟΑΤΚΙ Κοινότητα και Δημοφιλής Κουλτούρα- Μέρος 2ο



Στο πρώτο μέρος του αφιερώματος εξετάσαμε τη σημασία της αναπαράστασης της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας (και άλλων μειονοτήτων) στη δημοφιλή κουλτούρα ενώ πραγματοποιήσαμε μια εισαγωγή στην έννοια του «αφηγηματικού μοτίβου» (trope). Μετά από το «Θάψτε τους ομοφυλόφιλούς σας», ερχόμαστε να αναλύσουμε ένα ακόμη αφηγηματικό μοτίβο το οποίο έχει καταλήξει να είναι, τελικά, στερεότυπο.



Ο Ομοφυλόφιλος Κολλητός (The Gay Best Friend)


Το (πλέον) στερεότυπο του Ομοφυλόφιλου Κολλητού (Gay Best Friend) αναφέρεται σε έναν ομοφυλόφιλο ανδρικό χαρακτήρα, ο οποίος έχει ως καλύτερη φίλη συχνά την (λευκή) πρωταγωνίστρια της (συνήθως rom-com) ταινίας. Η πρωταγωνίστρια μιλάει μαζί του για όλα τα θέματα που στερεοτυπικά θα μιλούσε με κάποια κοπέλα: ερωτικές (ετεροφυλοφιλικές) σχέσεις, γκόσιπ, μόδα κτλ. [βλ.ενδεικτικά Sex and The City (1998–2004), Mean Girls (2004), The Devil Wears Prada (2006)]. Συνήθως είναι «τσαχπίνης» και οριακά αυθάδης (sassy), πάντα περιποιημένος με θετική και πληθωρική ενέργεια δίνοντας παράλληλα συμβουλές στην πρωταγωνίστρια για τα ερωτικά της- παρά το ότι ο ίδιος δεν αναφέρει ποτέ τα δικά του, επειδή αυτό θα φαινόταν περίεργο ή ακόμη και θα ενοχλούσε τους θεατές. Ο G.B.F. δεν έχει παρά έναν βοηθητικό ρόλο στην πλοκή, καθώς η δική του ιστορία δεν απασχολεί καθόλου το σενάριο. Ο κλασικός GBF δεν έχει προσωπική ζωή, ούτε αντιμετωπίζει οικογενειακά ή επαγγελματικά προβλήματα.



Sex and The City (1998-2004)



Πρόκειται για έναν χαρακτήρα που χρησιμοποιείται ως αξεσουάρ (ή μάλλον καλύτερα ως πολύτιμο κόσμημα) της πρωταγωνίστριας, βοηθά στην εξέλιξη του χαρακτήρα της, αρκετές φορές προκαλεί γέλιο και κάνει πιο ελαφρύ το κλίμα. Άλλωστε, το αφηγηματικό μοτίβο του GBF έχει τις ρίζες του στο ίσως γνωστότερο queer αφηγηματικό μοτίβο στην ιστορία του κινηματογράφου, το λεγόμενο : Η Αδερφή (The Sissy). Με τη χρήση του συγκεκριμένου αφηγηματικού μοτίβου, οι σεναριογράφοι προσπαθούσαν να εντάξουν queer χαρακτήρες στην ταινία, οι οποίοι θα ήταν κοινωνικά αποδεκτοί. Οι Αδερφές ήταν συμπαθητικοί χαρακτήρες που βρίσκονταν στο χώρο μεταξύ του διπόλου άνδρας- γυναίκα, αποφόρτιζαν το κλίμα και προσέφεραν γέλιο στο κοινό. Βέβαια, με τον Κώδικα λογοκρισίας Hays τη δεκαετία του 30’, οι Αδερφές σταμάτησαν να είναι συμπαθητικοί και αστείοι χαρακτήρες, ενώ παρουσιάζονταν, πια, ως δολοφόνοι και αρπαχτικά στοιχεία [βλ. ενδεικτικά Rope (1948), Cruising (1980)].


Το αφηγηματικό μοτίβο του Ομοφυλόφιλου Κολλητού (GBF) μπορεί να θεωρηθεί κατά κάποιον τρόπο η εξέλιξη του αφηγηματικού μοτίβου. Τόσο “Η Αδερφή” όσο και ο “Ο Ομοφυλόφιλος Κολλητός” έρχονται σε αντίθεση με τις παραδοσιακές έννοιες του ανδρισμού και της αρρενωπότητας, καθώς αφορούν χαρακτήρες που είναι περιποιημένοι, ασχολούνται με πιο (στερεοτυπικά) γυναικεία θέματα, χρησιμοποιούν το σώμα τους με πιο θηλυπρεπή τρόπο (π.χ. κινήσεις με τα χέρια) και δημιουργούν ευχάριστο κλίμα. Αξίζει να σημειώσουμε πως η ταινία G.B.F. (2013) χρησιμοποιεί το αφηγηματικό μοτίβο που συμπίπτει με τον τίτλο της ταινίας, ώστε να σατιρίσει τη συχνή υπόθεση ότι οι σύγχρονοι ομοφυλόφιλοι άνδρες εντάσσονται (ή θα έπρεπε να εντάσσονται) στο αρχέτυπο της Αδερφής. Η ταινία καταλήγει πως το στερεότυπο του Ομοφυλόφιλου Κολλητού καταπιέζει τα queer άτομα να εκφραστούν ελεύθερα και τα αναγκάζει να συμπεριφέρονται με συγκεκριμένο τρόπο ώστε να είναι αποδεκτά σε μια ετεροφυλοφιλική κοινωνία.



G.B.F. (2013)



Οι σεναριογράφοι συχνά εντάσσουν τον GBF στην ταινία ώστε να φαίνονται περισσότερο «συμπεριληπτικοί» και «πολιτικά ορθοί» αλλά και για να εξασφαλίσουν το ότι θα μπορούν να κάνουν ομοφοβικά και σεξιστικά αστεία ανενόχλητοι. Παρά το ότι η χρήση του στερεότυπου έχει περιοριστεί αρκετά, δεν είναι λίγες οι φορές που σύγχρονες τηλεοπτικές σειρές/ταινίες δεν μπορούν να αποφύγουν τη χρήση του [βλ. Girls (2012-2017)].


O GBF είναι ένας μονοδιάστατος χαρακτήρας, ο οποίος υπάρχει μόνο στο πλαίσιο μιας ετεροφυλοφιλικής ιστορίας. Η πρωταγωνίστρια αγαπά αυτόν τον χαρακτήρα γιατί είναι ένας άνδρας που πάντα προθυμοποιείται να ακούσει τα προβλήματα της, συζητάει για όλα τα θέματα και της επιτρέπει να είναι, ελεύθερα, ο εαυτός της. Η πρωταγωνίστρια μπορεί να διασκεδάσει με αυτόν και να πιει λίγο παραπάνω αλκοόλ χωρίς να φοβάται πως αυτός θα «εκμεταλλευτεί» την κατάσταση.


Όπως αναφέρει και η ταινία G.B.F (2013)“One day, you will meet The Gay of your dreams, and it will be the happiest, most fulfilling day of your life.” (Κάποια μέρα θα γνωρίσεις τον Γκέι των ονείρων σου και θα είναι η ευτυχέστερη και πιο γεμάτη μέρα της ζωής σου). Γίνεται λοιπόν κατανοητό πως πρόκειται για μια πλατωνική- ιδανική σχέση, τουλάχιστον από την πλευρά της πρωταγωνίστριας, η οποία σε μερικές περιπτώσεις καταλήγει να αναπτύσσει ερωτικά συναισθήματα για τον ομοφυλόφιλο κολλητό της [βλ. ενδεικτικά The Object Of My Affection (1998), Clueless (1995)]. Σε αυτή την περίπτωση, η πρωταγωνίστρια εύχεται ο κολλητός της να μην ήταν ομοφυλόφιλος και συχνά αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να “αλλάξει” ο σεξουαλικός του προσανατολισμός, ώστε να μπορέσουν να είναι μαζί.



Clueless (1995)



Το κοινό καθοδηγείται από το σενάριο να λυπάται την πρωταγωνίστρια, να υποστηρίζει τη σύναψη σχέσης μα και να βλέπει την queer σεξουαλικότητα ως εμπόδιο ή ως μια «χαμένη ευκαιρία». Το γεγονός πως οι ευαίσθητοι, συναισθηματικά ευάλωτοι και λιγότερο «μάτσο» άνδρες- όπως οι GBF- ελκύουν τις γυναίκες, αποτελεί, από τη μία πλευρά, έναν σταθμό προβληματισμού για τα πρότυπα αρρενωπότητας όμως, από την άλλη πλευρά, υποβαθμίζει την queer σεξουαλικότητα απλώς σε μια συσκευή/εργαλείο της πλοκής της ταινίας. Αυτό φαίνεται ακόμη πιο έντονα στις περιπτώσεις που ετεροφυλόφιλοι άνδρες παριστάνουν τους ομοφυλόφιλους έτσι ώστε να προσεγγίσουν κοπέλες [βλ. ενδεικτικά Kick Ass (2010)].



Σήμερα, το αφηγηματικό μοτίβο του Ομοφυλόφιλου Κολλητού εξακολουθεί να υπάρχει ως έναν βαθμό, αλλά έχει προσαρμοστεί σε νέα δεδομένα. Πλέον, οι GBF είναι πολυδιάστατοι και περίπλοκοι χαρακτήρες, που δεν χρησιμοποιούνται για την εξέλιξη των ετεροφυλόφιλων χαρακτήρων αλλά αφηγούνται τη δική τους ιστορία, μέσα σε ένα πιο ανοιχτό προς τα queer άτομα περιβάλλον [βλ. ενδεικτικά Sex Education( 2019-), Unbreakable Kimmy Schmidt (2015-2019)].


#authorsteam #authors #lgbt #lgbtqi #men #gaymen #trope #sissy #film #movie





Πηγές:


https://the-take.com/watch/the-gay-best-friend-how-it-became-a-stereotype


https://www.wessexscene.co.uk/lifestyle/2019/03/10/the-problem-with-the-gay-best-friend-trope/

https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/GayBestFriend






25 προβολές0 σχόλια