Σερ Λαίδη Τζάβα

H Σερ Λαίδη Τζάβα, υπήρξε ανοιχτά τρανς γυναίκα, μαύρη περφόρμερ και πρωτοπόρα μα αφανής παλαίμαχος των τρανς δικαιωμάτων. Σημαντικότερη εκ των αγώνων που έδωσε, θεωρείται η μάχη για την κατάργηση του 9ου κανόνα, που νομιμοποιούσε το cross-dressing ως παράνομη πράξη στερώντας το εισόδημα από τρανς άτομα και drag queens/kings.


Γεννημένη στη Νέα Ορλεάνη το 1943, η Τζάβα καταγόταν από ένα πολιτισμικά ευρύ σύμπλεγμα Μαύρων, Αμερικανών, Γάλλων, Ισπανών και Γερμανών προγόνων. Νιώθοντας από μικρή πως είναι γυναίκα και όχι άνδρας, προέβη σε φυλομετάβαση με την υποστήριξη της μητέρας της. Το υποκοριστικό Τζάβα ήταν το επιφώνημα ενός άνδρα στην πρόταση «ω, τι σοκολατί (java) μωρό είσαι συ, σκούρο, μαύρο, πεντανόστιμο» βλέποντάς την να περπατά στο δρόμο. Η Τζάβα ξεκίνησε ήδη από μικρή ηλικία να δουλεύει στα νυχτερινά κλαμπ της Ν. Ορλεάνης, με τη μητέρα της να την περιμένει ξάγρυπνη κάθε βράδυ για να δει αν επέστρεψε ασφαλής. Αποφοιτώντας από το λύκειο του Ρίβερσαιντ, ασχολήθηκε με την καπελοποιία και το σχέδιο μόδας.


Κατά το 1965, σε ηλικία 20 ετών, αποφασίζει να επιδιώξει μια καριέρα στη νυχτερινή ζωή του Λος Άντζελες. Οι εξωτικοί χοροί της προκαλούσαν κυκλοφοριακή συμφόρηση στα κλαμπ και τα μπαρ της πόλης. Εκτός από το χορό, ασχολήθηκε με μιμήσεις και το τραγούδι. Η δημοφιλότητα, ωστόσο, που κέρδισε, την μετέτρεψε γρήγορα σε θύμα της νομοθεσίας που, μεταξύ άλλων, προωθούσε το δίπολο των φύλων. Μία από τις πρώτες προσπάθειες σύλληψής της υπήρξε η έφοδος 50 αστυνομικών του Λος Άντζελες σε κλαμπ την ώρα εργασίας της με πρόφαση τον κανόνα των «τριών κομματιών» που υποχρέωνε τους πολίτες να φορούν τρία τουλάχιστον κομμάτια που ανταποκρίνονται στο φύλο που τους αποδόθηκε κατά τη γέννηση, διαφορετικά, θα συλλαμβάνονταν για cross-dressing. Η Τζάβα, ξεγλίστρησε περίτεχνα δείχνοντάς τους τις κάλτσες της, το ανδρικό της ρολόι και το παπιγιόν. Το 1967 και βάσει το 9ου κανόνα, απαγορεύτηκε «η διασκέδαση κατά την οποία περφόρμερ υποδύεται με τη χρήση στολής ή φορέματος άτομο του αντίθετου φύλου… εκτός αν έχει εκδοθεί σχετική άδεια από το αστυνομικό τμήμα του Λος Άντζελες».


Σε μία περίοδο ακατάπαυστης αστυνομική βίας με παράτυπες επιθέσεις και συλλήψεις κατά των γκέι και τρανς ανθρώπων, η Τζάβα αναγνώρισε την παραβίαση των δικαιωμάτων των τρανς, συσπείρωσε τη ΛΟΑΤ κοινότητα οργανώνοντας πορείες και διαμαρτυρίες κατά της αστυνομικής αρχής του Λος Άντζελες και έγινε μέλος της Αμερικανικής Ένωσης για τις Πολιτικές Ελευθερίες με στόχο να αναδείξει την αντισυνταγματικότητα του νόμου που της στερεί το εισόδημα ως γυναίκας ηθοποιού. Αν και η νομική μάχη οδήγησε στην ήττα της, αφού η ίδια δεν υπήρξε ιδιοκτήτης κλαμπ για να αντιταχθεί κατά του νόμου αλλά απλή περφόρμερ, η υπόθεσή της έλαβε την προσοχή ολόκληρού του Αμερικανικού έθνους μέσα από τις δημοσιεύσεις Αφρικανών-Αμερικανών και Κουηρ ομάδων. Σύμφωνα με την ίδια, "Η αφήγηση των γεγονότων είναι σπουδαία, και έχουμε ανάγκη να την ακούμε". Παρά την επιρροή που άσκησε στα μέσα και ενώ η ίδια υποστήριζε πως ζει ως γυναίκα 24 ώρες το 24ωρο, ο τύπος αναφερόταν στο πρόσωπό της επαναλαμβανόμενα ως άνδρα. Ο ακτιβιστικός αγώνας της Τζάβα συνέχισε ακλόνητος όπως και η επιστροφή στην εργασία της ως περφόρμερ μετά την ακύρωση του κανόνα. Εκτός από περφόρμερ, βέβαια, η Τζάβα επιδίωξε ακόμη τη συμμετοχή της σε κινηματογραφικές ταινίες, όπως το “The Human Tornado” sequel της ταινίας “Dolemite” ενώ αυτομόλησε για τουρνέ σε ολόκληρη την Αμερική περιορίζοντας ωστόσο τις παραστάσεις της στο ετεροφυλόφιλο και cisgender κοινό.


Το 2020 δε, η Χέιλι Σαχάρ, ηθοποιός της σειράς “Pose”, ανακοίνωσε πως θα πρωταγωνιστήσει σε αυτοβιογραφική ταινία της Τζάβα γράφοντας άλλη μία σελίδα στην αχαρτογράφητη ιστορία της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας.







Με στοιχεία από: Campbooks.biz, deadline, ACLU, medium, qvoicesnews, transascirtyorg

Οπτικό Υλικό: Digitaltransgenderarchive, transascity, tumblr

14 προβολές0 σχόλια

Πρόσφατες αναρτήσεις

Εμφάνιση όλων